Σάββατο 4 Ιουνίου 2011

Περί ποδηλάτου





Το ποδήλατο αποτελεί μία γρήγορη και οικονομική λύση για το κυκλοφοριακό, μηδενίζει τη ρύπανση, γυμνάζει τον οργανισμό και βοηθά στην καταπολέμηση του άγχους. Γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια υπάρχει και στην Ελλάδα μια διάθεση στροφής των πολιτών προς το ποδήλατο.


800 εκατομμύρια ποδήλατα

Τα ποδήλατα που χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο είναι 800 εκατομμύρια περίπου, δηλαδή σχεδόν διπλάσια από τα αυτοκίνητα! Κάθε χρόνο κατασκευάζονται 100 εκατομμύρια ποδήλατα και πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, στο Βέλγιο, τη Μ. Βρετανία, τη Γαλλία, τη Δανία, την Ολλανδία, τη Γερμανία, όπου το ποδήλατο έχει μια ισχυρή παρουσία, δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στη διάδοσή του.
Ειδικά στην Ασία το ποδήλατο είναι το κυρίαρχο μέσο μετακίνησης. Μόνον εκεί, τα ποδήλατα μεταφέρουν περισσότερους ανθρώπους από όσους μεταφέρουν τα αυτοκίνητα στον πλανήτη στο σύνολό του. Στην Κίνα, για παράδειγμα, το 1987 πωλήθηκαν 35 εκ. ποδήλατα, περισσότερα από τα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν σε όλο τον κόσμο. Τα ποδήλατα και τα συναφή μέσα που κινούνται με πετάλια, αντιπροσωπεύουν ακόμη και τα 2/3 των οχημάτων της ώρες αιχμής στις ασιατικές πόλεις και συχνά το διπλάσιο των οχημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων. Στο Μπαγκλαντές τα τρίκυκλα με πετάλια μεταφέρουν περισσότερα εμπορεύματα από όσα μεταφέρουν συνολικά τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς.
Η διακήρυξη της Κοπεγχάγης, ένα κείμενο που υιοθετήθηκε από τις πόλεις χωρίς αυτοκίνητα το 1996, κριτικάρει έντονα το γεγονός ότι «δίνεται πάντοτε προτεραιότητα στο αυτοκίνητο σε σχέση με τους πεζούς και τους ποδηλάτες, των οποίων οι διαδρομές καθορίζονται από την επιθυμία να ελαχιστοποιηθούν οι χρόνοι μετακίνησης της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας.
Η μεταχείριση που επιφυλάσσεται στο αυτοκίνητο είναι κάτι περισσότερο από αυτό που αντιστοιχεί σε μία μορφή μεταφοράς, με ένα καθεστώς δυσανάλογα μεγαλύτερο από τις ευκαιρίες μετακίνησης που προσφέρει. Είναι απαραίτητο να ενθαρρύνουμε τρόπους ζωής που εξαρτώνται λιγότερο από τα αυτοκίνητα».
Είναι πια πασιφανές ότι η μετακίνηση με αυτοκίνητο μέσα στις πόλεις απειλεί και εμποδίζει τους δύο κατ΄ εξοχήν κοινωνικούς, φιλικούς στο περιβάλλον, οικονομικούς και σύγχρονους τρόπους μετακίνησης: τη μετακίνηση με τα πόδια και με ποδήλατο.

Όμως το ποδήλατο:

Είναι οικολογικό. Δεν ρυπαίνει. Είναι φιλικό για το περιβάλλον. Απαιτεί πολύ λίγες πρώτες ύλες για να κατασκευασθεί. Λειτουργεί με ανανεώσιμα καύσιμα (τροφή) και δεν ρυπαίνει το περιβάλλον με θόρυβο ή με καυσαέρια.
Είναι υγιεινό. Με έμμεσο τρόπο επιβάλλει τη φυσική άσκηση στον αναβάτη. Η ακινησία επιταχύνει την οστεοπόρωση, αφού όσοι δεν βαδίζουν καθημερινά ή δεν κάνουν ποδήλατο, έχουν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες για τραυματισμούς και κατάγματα συγκριτικά με τους υπόλοιπους.
Έχει το χαμηλότερο κόστος. Έρευνες στην Ολλανδία έδειξαν ότι η εξοικονόμηση πόρων από την ενεργό χρήση του ποδηλάτου υπολογίζεται σε περίπου 2,1 δις Ευρώ το χρόνο, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο περιορισμός του γενικότερου κόστους της μετακίνησης με μηχανοκίνητα μέσα.
Εξοικονομεί ενέργεια. Ένας ποδηλάτης καταναλώνει 15 θερμίδες ανά χιλιόμετρο και κιλό, ένα ποσοστό που ισοδυναμεί με το 4% της ενέργειας που καταναλώνεται για την κίνηση ενός αυτοκινήτου και του οδηγού του.
Είναι φτηνό. Η αγορά και συντήρηση ενός ποδηλάτου κοστίζει ελάχιστα. Κινείται με την ενέργεια που παίρνει ο άνθρωπος από την τροφή του. Δεν καταναλώνει λοιπόν καύσιμα και επιπλέον δεν έχει έξοδα λειτουργίας όπως παρκάρισμα, φόρους κλπ.
Είναι γρήγορο. Μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 30-40 χιλιομέτρων την ώρα στην ευθεία και να ανέβει ακόμα και μεγάλες ανηφόρες χωρίς ιδιαίτερο κόπο, με τη χρήση ταχυτήτων. Μετρήσεις έχουν δείξει ότι αν οι μετακινήσεις μέχρι 5 χιλιόμετρα μέσα στις πόλεις γίνονταν με ποδήλατο ή με τα πόδια, η κυκλοφορία θα μειωνόταν περίπου στο μισό. Στην Αθήνα βρέθηκε ότι το ποδήλατο, για αποστάσεις μέχρι 13 χιλιόμετρα είναι γρηγορότερο από το αυτοκίνητο. Είναι το πιο γρήγορο μέσο στην πόλη, γι’ αυτό και αρκετές εταιρείες ταχυμεταφοράς το χρησιμοποιούν σε πόλεις σαν τη Ν. Υόρκη, την Κολωνία, το Λονδίνο ή τα Σκόπια.
Ξεκινά αμέσως.
Είναι το πιο ευέλικτο μέσο μεταφοράς μέσα στην πόλη, αφού δεν σταματά στο μποτιλιάρισμα. Είναι πιο ευέλικτο απ’ ότι τα μηχανάκια και οι μοτοσικλέτες, μεταφέρει τα ίδια σχεδόν φορτία ενώ μπορεί να μεταφερθεί πολύ πιο εύκολα πάνω από εμπόδια.
Παρκάρει παντού. 10 ποδήλατα πιάνουν χώρο ίσο με ένα αυτοκίνητο.
Μεταφέρεται εύκολα πάνω από σκάλες, πεζοδρόμια και πεζόδρομους. Ένα σύγχρονο ποδήλατο ζυγίζει 10-15 κιλά και προσφέρεται σε διάφορα μεγέθη ανάλογα με το σώμα του αναβάτη.
Συνδυάζει τις μεταφορές. Το μικρό βάρος του επιτρέπει πολύ εύκολα και ανέξοδα τον συνδυασμό του με άλλα μέσα μεταφοράς όπως το τραίνο, το πλοίο και το αεροπλάνο.
• Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα δύο φύλα και όλες τις ηλικίες.
• Απαιτεί απλή συντήρηση ενώ δεν υπάρχει πρόβλημα ανταλλακτικών.
• Αντιμετωπίζει μικρότερο κίνδυνο κλοπής απ’ ότι οι μηχανές, αφού αποθηκεύεται εύκολα ακόμα και μέσα σε ένα διαμέρισμα.
Δεν πιάνει χώρο. Έχει μικρές απαιτήσεις για πολύτιμο αστικό χώρο, μια και δεν απαιτεί υποδομές ενώ ακόμα και στην περίπτωση των ποδηλατοδρόμων η εξυπηρέτηση των πολιτών είναι μεγαλύτερη. Ένας ποδηλατόδρομος μονής κατεύθυνσης πλάτους 2 μέτρων εξυπηρετεί 5.200 ποδήλατα την ώρα ενώ ένας αυτοκινητόδρομος πλάτους 4 μέτρων το πολύ μέχρι 2.500 αυτοκίνητα την ώρα. Επιπλέον, η μετακίνηση με ποδήλατο απαιτεί 5 φορές λιγότερο χώρο ενώ μπορεί να γίνει σε ένα τμήμα των δρόμων που οι οδηγοί αυτοκινήτων αποφεύγουν (στενοί δρόμοι με συχνές διασταυρώσεις).
Είναι μέσο ψυχαγωγίας. Μπορούν να πραγματοποιηθούν βραδινές έξοδοι με ποδήλατο, ημερήσιες εκδρομές σε αποστάσεις 10-100 χλμ., δηλαδή από ½ έως 6 ώρες ποδηλασίας χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Μπορούν επίσης να γίνουν πολυήμερα ταξίδια σε άσφαλτο και χωματόδρομο.
Είναι ανθρώπινο. Διευκολύνει τις κοινωνικές σχέσεις, κάνει την πόλη πιο φιλική και κοντινή στα ανθρώπινα μέτρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου