Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011

Η πυραμίδα του Maslow



Αυτές τις ημέρες, μου ήρθε στο μυαλό μία πυραμίδα που είχαμε διδαχθεί στο σχολείο, αν δεν κάνω λάθος στο τέλος του γυμνασίου, ίσως και στις αρχές του Λυκείου. Ψάχνοντας την βρήκα πλέον στην ύλη του Δημοτικού (ά, ρε πως αλλάζουν οι καιροί!)
Είναι η πυραμίδα των αναγκών του Maslow ενός Ψυχολόγου που γεννήθηκε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και ήταν ένας από τους εκφραστές της ανθρωπιστικής Ψυχολογίας.
Εν συντομία, αυτή η πυραμίδα υποστηρίζει ότι ο άνθρωπος θέλει συνεχώς να βελτιώνεται. Για να το κάνει αυτό ξεκινά από τη βάση της πυραμίδας και καλύπτοντας ένα επίπεδο αναγκών μπορεί να προχωρήσει στο επόμενο. Η βάση της πυραμίδας είναι οι φυσικές ανάγκες δηλαδή οι βιολογικές ανάγκες που έχει ο άνθρωπος ως οργανισμός (φαγητό, νερό, ύπνος, αέρας κλπ.)
Στην επόμενη βαθμίδα περιλαμβάνεται μία ομάδα αναγκών που μπαίνουν κάτω από την ομπρέλα της ασφάλειας: Εκφράζουν την ανάγκη του ανθρώπου για στέγη, προστασία από τα στοιχεία της φύσης, υγεία και αίσθημα μη κινδύνου η απειλής της ζωής του από το περιβάλλον στο οποίο κινείται.
Αν ή όταν καλυφθούν αυτές οι ανάγκες, αρχίζουν πλέον οι κοινωνικές ανησυχίες του ατόμου. Εδώ περιλαμβάνονται η ανάγκη για φιλία, επικοινωνία, σχέσεις και φυσικά οικογένεια.
Στην περίπτωση που και αυτή η βαθμίδα της πυραμίδας καλυφθεί, τότε το άτομο αρχίζει να ενασχολείται με την αυτοεκτίμηση, την αποδοχή του εαυτού από το ίδιο το άτομο αλλά και από άλλους, μέσω επιτευγμάτων αυτοεκτίμησης και επιτυχιών, προσωπικών και κοινωνικών.
Το τελευταίο σκαλί της πυραμίδας και αυτό το οποίο λίγοι επιτυγχάνουν να «πατήσουν» είναι αυτό της αυτοπραγμάτωσης, όπου ένας άνθρωπος μπορεί να ξεδιπλώσει πλέον όλες τις δυνατότητές του ως ώριμο αποτελεσματικό και δημιουργικό ανθρώπινο ον.
Βέβαια, υπάρχει και η κριτική αυτής της άποψης, που υποστηρίζει πως η δομή της εκπλήρωσης τέτοιων αναγκών δεν είναι αυτή της πυραμίδας, πως ορισμένα επίπεδα αλληλοεπικαλύπτονται, κτλ, κτλ. Έτσι ή αλλιώς όμως, νομίζω πως αυτή η πυραμίδα αποτελεί τουλάχιστον ένα καλό μπούσουλα για περαιτέρω προβληματισμό. 

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2011

Μικρό μου αστέρι


Σε φαντάζομαι με τη λευκη σου μπλούζα να μ' αγκαλιάζεις.
Μικρό μου αστέρι, το ξέρω πως με σκέφτεσαι κι εσύ.
Κι αν όχι, δεν πειράζει.
Ονειρεύομαι εγώ και για τους δυο μας.

Paper Art


 




Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2011

Ασκήσεις μνήμης για έξυπνα χρυσόψαρα 2


Πώς θα θυμάσαι το όνομα ατόμων που γνωρίζεις: ένας εύκολος τρόπος για να θυμάσαι το όνομα κάποιου, είναι το να τον φαντάζεσαι με κάποια συγκεκριμένη ιδιότητα, σε ένα συγκεκριμένο μέρος. Σκέψου για παράδειγμα ότι γνωρίζεις μια κοπέλα που λέγεται Σοφία και σου θυμίζει δασκάλα. Μπορείς εκείνη τη στιγμή, να την φανταστείς σε μια αίθουσα να διδάσκει και να της δώσεις το επώνυμο δασκάλα. Έτσι, όποτε την βλέπεις, θα σου έρχεται στο μυαλό το μέρος και η ιδιότητα ου της έδωσες, και φυσικά το όνομά της. Αν πάλι, θέλεις να θυμάσαι ένα επώνυμο, μπορείς να το συνδέεις με κάποιο αντικείμενο ή ιδιαίτερο στοιχείο του. Για παράδειγμα το ονοματεπώνυμο Τζένη Γαλλίδα, συνδέεται με τη Γαλλία, άρα τον Πύργο του Άιφελ. Αν συνδέσεις τον πύργο με το όνομά της, θα το θυμάσαι κάθε φορά που τη συναντάς. Η απομνημόνευση ενός πολύ δύσκολου επωνύμου, γίνεται παιχνιδάκι, εφόσον το σπας σε συλλαβές.

Φωτογραφία Νο2: Συγκράτησε τα ονόματα σε 30''

Παιχνιδάκι: Παρατήρησε τα πρόσωπα στη Φωτ. Νο2 για 30 δεύτερα. Έπειτα, άνοιξε τη Φωτ. Νο3 και προσπάθησε να ταιριάξεις στα ρπόσωπα, το ανάλογο όνομα.
Για κάθε σωστή απάντηση, κερδίζεις 5 βαθμούς (ξεχωριστά για το όνομα και το επώνυμο). Το υψηλότερο σκορ που μπορείς να πετύχεις είναι οι 60 βαθμοί. Από 10+ χρειάζεσαι εξάσκηση. 30+ είσαι σε καλό δρόμο και 50+ η μνήμη σου σκίζει!

Μικρά μυστικά για μνήμη ελέφαντα:

Φωτογραφία Νο3: Βρες το όνομα και το επώνυμο!

Α. Αν είσαι μαθήτρια ή φοιτήτρια , οργάνωσε καλά την ύλη που έχεις να μάθεις. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συνδέσεις κατάλληλα τα διάφορα στοιχεία, να τα συσχετίζεις και ταυτόχρονα να τα ταξινομείς σε ομάδες
Β. Όσο περισσότερες αισθήσεις συμμετέχουν στην δημιουργία μιας μνήμης, (ακουστικά, οπτικά, κινητικά) τόσο ευκολότερο είναι να την θυμάσαι για περισσότερο.
Γ. Κράτα σημειώσεις. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι πιθανότητες να ανακαλέσεις κάτι που σημείωσες, είναι 7 φορές περισσότερες απ’ ό,τι για όσα απλά άκουσες ή είδες. Αντικειμενικός σκοπός της λήψης σημειώσεων είναι να χρησιμοποιηθούν σαν πλάνα υπενθύμισης. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να παίρνεις σημειώσεις αποτελείται από δύο βήματα:
Η αναδιατύπωση: καταγράφεις με δικά σου λόγια το νόημα που εμπέδωσες. Το σημαντικό δεν είναι να χρησιμοποιείς άλλες λέξεις για να εκφράσεις το ίδιο πράγμα, αλλά να μπορείς να επιλέγεις τους ουσιώδεις όρους.
Η οργάνωση: οι σημειώσεις πρέπει να είναι καθαρές για να σε διευκολύνουν αρκετά στη δεύτερη ανάγνωση και όχι να σε μπερδεύουν.
Δ. Άφησε να μεσολαβήσει κάποιος χρόνος ανάμεσα στα διάφορα αντικείμενα μάθησης. Η σημασία των διαλειμμάτων είναι μεγάλη, όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και στην ατομική μελέτη.
Ε. Απόφυγε τις συναισθηματικές φορτίσεις. Προγραμμάτισε σωστά την ύλη για εκμάθηση για να αποφύγεις το στρες και τη φόρτιση που θα σε αποσυντονίσει. Ο καλός προγραμματισμός σε προφυλάσσει από την κούραση, τον εκνευρισμό και το άγχος, που είναι αναπόφευκτες συνέπειες, όταν προσπαθείς να αφομοιώσεις πολλές πληροφορίες μαζί σε περιορισμένο χρονικό διάστημα.
ΣΤ. Κάνε επανάληψη (συχνή χρήση στην καθημερινή ζωή) αφού αυτή δεν είναι μόνο μήτηρ μαθήσεως αλλά και διατήρησης αυτής.
Ζ. Πες ναι στις λέξεις - κλειδιά. Η χρησιμοποίηση λέξεων αυτών σε βοηθά να ξεχωρίζεις την κεντρική ιδέα και τις λογικές συνέπειες μιας μνήμης. Κάθε λέξη - κλειδί πρέπει να περιέχει περιληπτικά μια κεντρική ή μια δευτερεύουσα ιδέα, οι οποίες θα παίζουν το ρόλο ενδείξεων που διευκολύνουν την απομνημόνευση και την ανάκληση.

Τα κλειδιά της μνήμης:

1. Αεροβική άσκηση: Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, η συχνή αεροβική άσκηση είναι πολύ σημαντική για την υγεία του εγκεφάλου, αφού βοηθά στην καλύτερη λειτουργία του αίματος και αυξάνει το οξυγόνο και τα θρεπτικά συστατικά του εγκεφάλου. Ταυτόχρονα, η συχνή άσκηση μειώνει την εμφάνιση του στρες, του διαβήτη, και άλλων καρδιαγγειακών προβλημάτων, που επηρεάζουν άμεσα την καλή λειτουργία του εγκεφάλου. Κάποιοι επιστήμονες υποστηρίζουν μάλιστα, ότι κατά την άσκηση απελευθερώνονται στο μυαλό σου κάποια χημικά, που βοηθούν στην ανανέωση των εγκεφαλικών κυττάρων. 

2. Όνειρα γλυκά: ο καλός νυχτερινός ύπνος είναι κλειδί στην καλυτέρευση της μνήμης σου. Κι αυτό, γιατί τις ώρες που κοιμόμαστε τα εγκεφαλικά κύτταρα και οι νευροδιαβιβαστές χαλαρώνουν αντίθετα με την διαρκή πίεση που υφίστανται τις ώρες που δουλεύουμε ή διαβάζουμε. Τιως ώρες αυτές, το μυαλό είναι ελεύθερο να ξαναθυμάται, οργανώνει και ταξινομεί τις εμπειρίες της μέρας που πέρασε. Οι διαταραχές του ύπνου, μπορούν να σε αφήσουν κουρασμένη και ασυγκέντρωτη και με αδύναμη μνήμη. 

3. Αντίο στο κάπνισμα: το κάπνισμα φράζει τις αρτηρίες, δυσκολεύει την κυκλοφορία του αίματος και στον εγκέφαλο που καταλήγει να μην οξυγονώνεται σωστά. 
4. Σωστή Διατροφή: μια διατροφή βασισμένη σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης και υγιή λιπαρά, μπορεί να βοηθήσει στην καλή εγκεφαλική λειτουργία και ενδυνάμωση της μνήμης σου. 

5. Ταυτόχρονα, οι βιταμίνες τύπου Β αποδεικνύονται προστάτες των νευρώνων B, εξολοθρεύοντας την ο?οκυστεΐνη,ουσία άκρως επικίνδυνη για τα εγκεφαλικά κύτταρα . Ταυτόχρονα, οι βιταμίνες Β βοηθούν στη δημιουργία των ερυθρών κυττάρων, που είναι υπεύθυνα για την μεταφορά του οξυγόνου στο αίμα και στον εγκέφαλο κατ' επέκταση. Καλύτερες πηγές βιταμίνης Β είναι το σπανάκι και όλα τα σκουροπράσινα λαχανικά, το σπαράγγι, το πεπόνι, οι φράουλες, τα μαύρα φασόλια και τα εσπεριδοειδή.

6. Αντιοξειδωτικά όπως η βιταμίνη C επιβραδύνουν την απώλεια μνήμης που έρχεται με το πέρασμα των ετών. Πλούσιες πηγές αντιοξειδωτικών είναι τα φρούτα του δάσους, οι τομάτες, το πράσινο τσάι, οι σπόροι, το μπρόκολο και το συκώτι. 

7. Ω-3 λιπαρά οξέα που βοηθούν στην καλυτέρευση της αντιληπτικής ικανότητας. Προλαμβάνουν την οξείδωση των κυττάρων και την αύξηση της κακής χοληστερόλης. Πλούσιες πηγές, τα θαλασσινά και οι ξηροί καρποί.

Κατερίνα Πατούλια

Ασκήσεις μνήμης για έξυπνα χρυσόψαρα

Μήπως δεν θυμάσαι που άφησες τα κλειδιά σου για 20η φορά μέσα σε μία ημέρα; Μήπως γνωρίζεις ανθρώπους που παρόλο που σου συστήνονται, δεν λες να θυμηθείς τα ονόματά τους; Αν τα παραπάνω σου φαίνονται πολύ οικεία, υπάρχουν μερικές ασκησούλες που μπορείς να κάνεις για να κρατήσεις νέα τα εγκεφαλικά σου κύτταρα και να αποκτήσεις ξανά ατσαλένια μνήμη. Ο 8 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Μνήμης, Ντομινίκ Ομπράϊεν (Dominic O'Brien) και συγγραφέας του βιβλίου "Μάθε να θυμάσαι"(Learn To Remember) μας αποκαλύπτει τα έξυπνα μυστικά του! 
-
Τι είναι αυτό που ονομάζουμε μνήμη;

Φωτ. 2: Ακολούθησε τις οδηγίες που θα βρεις μέσα στο κείμενο!
-
Με απλά λόγια, η μνήμη αποτελεί την νοητική ικανότητα της ανάκλησης απαραίτητων πληροφοριών, που έχεις βιώσει ή διδαχτεί.
Η μνήμη είναι τοποθετημένη σαν αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας ηλεκτρικών σημάτων που προκαλούν αλλαγή στην φυσική δομή του εγκεφάλου. Το κατά πόσον η μνήμη για ένα συγκεκριμένο γεγονός είναι μακροπρόθεσμη ή βραχυπρόθεσμη, εξαρτάται αποκλειστικά από τον τρόπο που εκλαμβάνεται από τον εγκέφαλο. 

Η βραχύχρονη μνήμη: αποτελεί ένα εσωτερικό σύστημα του εγκεφάλου που χρησιμοποιείται για να αποθηκεύονται προσωρινά διάφορες πληροφορίες Για παράδειγμα, χρησιμοποιούμε τη βραχύχρονη μνήμη για να θυμηθούμε μια διεύθυνση που μόλις μάθαμε ή για να συγκρίνουμε τιμές σε όμοια προϊόντα στο σούπερ μάρκετ.
Η μνήμη αυτή διαρκεί λιγότερο από 20 δευτερόλεπτα μέχρι και λίγες μέρες σε περίπτωση που θα μεσολαβήσει επανάληψη. Από διάφορα πειράματα έχει διαπιστωθεί ότι η βραχύχρονη μνήμη περιορίζεται σε 7 περίπου στοιχεία άσχετα μεταξύ τους. Αυτά τα στοιχεία (είτε πρόκειται για λέξεις , είτε για αριθμούς) είναι δυνατόν να αποτελέσουν ένα ενιαίο σύνολο εφόσον αν συσχετιστούν μεταξύ τους. Έτσι, μαθαίνεις τα στοιχεία αυτά ευκολότερα και τα συγκρατείς ως σύνολα. Π.χ. ο αριθμός τηλεφώνου 9413578 συγκρατείται ευκολότερα, εφόσον τον χωρίσουμε σε 94 13 578 παρά μεμονωμένα.

Ασκησούλες για την βραχύχρονη μνήμη:
Αυτή η άσκηση θα σε βοηθήσει να καταλάβεις πόσα δεδομένα μπορείς να συγκρατήσεις στη βραχύχρονη μνήμη σου, προτού αυτή αντικατασταθεί από νέα δεδομένα. Ζήτα από ένα φίλο ναγράψει σε ένα χαρτί τέσσερις τυχαίους αριθμούς (από το 1 έως το 9) και κατόπιν να στους απαγγείλει με απόσταση ενός δευτερολέπτου τον καθένα. Αφού σου πει και τους τέσσερις, προσπάθησε να τους καταγράψεις κι εσύ με την σειρά σε ένα χαρτί. Αν τα καταφέρεις, προσπαθείστε το 'ίδιο με μια πεντάδα αριθμών, συνεχίστε με έξι, επτά και πάει λέγοντας. Ο μέσος ενήλικας θυμάται περίπου 6 αριθμούς.
Μια ακόμα δυσκολότερη άσκηση, είναι αυτή που ακολουθεί. Πάτησε επάνω στην Φωτογραφία Νο2 μέσα στο κείμενο. Παρακολούθησε τις κάρτες ως έχουν για τρία λεπτά. Μετά κλείσε την εικόνα και προσπάθησε να καταγράψεις τις κάρτες με τη σειρά Δώσε ένα πόντο στον εαυτό σου για κάθε κάρτα που καταγράφεις σωστά μέχρι να κάνεις λάθος. Αν συγκεντρώσεις 3 ή λιγότερους βαθμούς χρειάζεσαι αρκετή εξάσκηση. Από 5 και πάνω, χρειάζεσαι βελτίωση. Στους 7+ σκίζεις!

Η μακρόχρονη μνήμη: προέρχεται από επανάληψη (ασυνειδήτη ή ενσυνείδητη προσπάθεια που κάνεις) και επεξεργασία, ταξινόμηση και κωδικοποίηση των πληροφοριών που μπορούν να συγκρατηθούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Οι κάθε λογής πληροφορίες, οργανώνονται στη μακρόχρονη μνήμη με βάση τη σημασία που έχουν για εσένα.
Για παράδειγμα, πληροφορίες που αφορούν την οικογένεια ή φίλους διαρκούν περισσότερο σε σχέση με πληροφορίες που αφορούν τα καλύτερα καταστήματα για να αγοράσεις μια κουρτίνα για παράδειγμα. Το ίδιο συμβαίνει και με γεγονότα ή καταστάσεις που είχαν μεγάλο συναισθηματικό αντίκτυπο επάνω σου.
Έπειτα, ο χρόνος (η σειρά με την οποία παρουσιάστηκε κάτι) παίζει σημαντικό ρόλο στην ταξινόμηση μιας πληροφορίας. Έτσι, οι αρχικές πληροφορίες και οι τελικές διατηρούνται και ανακαλούνται από το άτομο ευκολότερα και εντονότερα στη μνήμη. Τα συναισθήματα, δηλαδή η θετική σύνδεση των γεγονότων και των πληροφοριών συμβάλλει στην καλή διατήρησή τους και στην εύκολη και γρήγορη ανάκλησή τους, ενώ τα αρνητικά συναισθήματα και το στρες μπορούν να καθυστερήσουν την αφομοίωση μιας πληροφορίας. Τέλος οι ήχοι, οι μυρωδιές και οι γεύσεις βοηθούν και αυτά στην ταξινόμηση και κωδικοποίηση των πληροφοριών.

Τι είδους αναμνήσεις κρύβει το μυαλουδάκι σου: για να βοηθήσουμε το μυαλό να συγκρατεί καλύτερες τις αναμνήσεις που αποθηκεύονται στην μακρόχρονη μνήμη, πρέπει να καταλάβουμε πώς λειτουργεί αυτή.
Ο ιππόκαμπος (ναι μοιάζει στο σχήμα με το θαλάσσιο αλογάκι) είναι μια κατασκευή του εγκεφάλου η οποία έχει τον κύριο ρόλο να μετατρέπει τις πληροφορίες που λαμβάνουμε σε μακρόχρονη μνήμη.
Έπειτα έχουμε την περιοχή αμύγδαλα, κοντά στον ιππόκαμπο, επεξεργάζεται τα συναισθήματα και βοηθά στο να αποτυπώσουμε τις συγκινητικές αναμνήσεις στο μυαλό.
Άλλο ένα σημαντικό όργανο, είναι ο εγκεφαλικός φλοιός, το εξωτερικό επίπεδο του μυαλού που συγκρατεί τις μακροχρόνιες αναμνήσεις σε διαφορετικές ζώνες, ανάλογα με το είδος της πληροφορίας: λεκτική, οπτική κλπ.
Η μνήμη περιλαμβάνει και την επικοινωνία ανάμεσα στους νευρώνες του εγκεφάλου, που είναι εκατομμύρια κύτταρα που ενεργοποιούνται από τα νευροδιαβιβαστές.
Και έπεται συνέχεια, με ασκησούλες για τη μακροχρόνια μνήμη...

Κατερίνα Πατούλια

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2011

Ταβανισμός

Ταβανισμός (αγγλ:.Roofism) είναι μία σύγχρονη θρησκεία που ιδρύθηκε το 2007 από μία ενόραση του Ελληνο - Ποντιακής καταγωγής Θιβετιανού Μοναχού Λουλούδιου Γκαντιχυππίδη (κατα κόσμον γνωστού ως Ταχ Μαν Τσι).

Φιλοσοφία του Ταβανισμού 

Σε αντίθεση με τον Χριστιανισμό και τον Βουδισμό, ο Ταβανισμός πρεσβεύει την εσωτερική ανακάλυψη του ασυνείδητου εαυτού μέσα από μία κατάσταση εσωτερικής πεοκρουσίας. Συγκεκριμένα, ο πιστός του Ταβανισμού ξαπλώνει στο κρεβάτι ή στο πάτωμα και κοιτάζει το ταβάνι διαρκώς (εξ ου και το όνομα Ταβανισμός). Η στάση αυτή ονομάζεται Ταβάνα, και απαιτεί απόλυτη ηρεμία, η οποία επιτυγχάνεται καλύτερα εάν ο πιστός ψαύει ή ψαύεται γενικότερα. Εάν ο πιστός κατορθώσει να φτάσει στην εσωτερική γαλήνη και ενόραση, τότε ανακαλύπτει ότι δεν είναι αυτός που κοιτάζει το ταβάνι αλλά το ταβάνι αυτόν. Στο σημείο αυτό γίνεται η μετάβαση στο αντιληπτικό στάδιο του ανθρωπισμού σύμφωνα με το οποίο ένα ταβάνι κοιτάζει έναν άνθρωπο.

Αιρέσεις του Ταβανισμού 

Στον αντίποδα του Ταβανισμού υπάρχουν πλήθος σύγχρονων αιρέσεων, εκ των οποίων οι σημαντικότερες τρεις είναι οι εξής:
  1. Ορθόδοξος Ταβανισμός (αγγλ.: Orthodox Roofism):... Η αίρεση αυτή αναπτύχθηκε πριν από επτά μήνες μετά την δημόσια διαφωνία του Σίσυφου του Τευτονικού Λύκου, πάλαι ποτέ πιστού μαθητή του Λουλούδιου Γκαντιχυππίδη. Ο Σίσυφος πρεσβεύει ότι ναι, μεν, ο πιστός κοιτάζει το ταβάνι αλλά στην πορεία από το βλέμμα του πιστού μέχρι τη γωνία του ταβανιού μεσολαβούν επτά διαφορετικές σφαίρες εσωτερικής διανόησης εκ των οποίων η τέταρτη δεν υπάρχει.
  2. Αντιληπτικός Ταβανισμός (αγγλ.: Receptional Roofism):... Την αίρεση αυτή διαμόρφωσε μόλις τον τελευταίο μήνα ο αντίπαλος του Λουλούδιου Γκαντιχυππίδη με το όνομα Τιμόθεος Σαμπαντινομπαντί (SomebodyNobody, σύμφωνα με τον οποίο, δεν έχει σημασία το βλέμμα του πιστού ούτε και το ταβάνι αλλά περισσότερο ενδιαφέρει ο τρόπος του βλέμματος (γνωστός στη διεθνή βιβλιογραφία με την αγγλική του ορολογία the way of the eye), δηλαδή, ποιος κοιτάζει; που κοιτάει; (στη μέση, στην άκρη, στη γωνία του ταβανιού), γιατί κοιτάζει (σκοπιμότητα) - αν κοιτάζει; (κοροϊδεύει τους άλλους ή όχι;) πώς κοιτάζει; (φοράει γυαλιά; έχει μυωπία;)
  3. Αντιρησιακός Ταβανισμός, ή Πατωματισμός (Floorism):... Είναι μια αίρεση κατά την οποία οι πιστοί δεν κοιτούν τον "θεό-ταβάνι" αλλά στρέφουν το βλέμμα προς τα κάτω, ώστε να κοιτούν τον "σατανά-πάτωμα". είναι δηλαδή κάτι σαν τους πιστούς του ωξαποδώ στους χριστιανούς. Όπως στον Ταβανισμό, έτσι και στον Πατωματισμό επέρχεται η πλήρης νιρβάνα κατα την "προσευχή". εδώ όμως παίζει πολύ μεγάλο ρόλο το πάτωμα, το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο, αλλά και το χρώμα. Μαρμάρινα πατώματα σε σκούρα χρώματα οδηγούν σε πολύ μεγαλύτερη νιρβάνα, από τα απλά ξύλινα. Το γυμνό τσιμέντο βρίσκεται κάπου στο ενδιάμεσο. Κύριοι εκπρόσωποι της αίρεσης αυτής είναι τα κοράκια-πεθαμενατζήδες που κοιτάνε συνέχεια πρός το πάτωμα περιμένοντας πότε θα ψοφήσουν, για να πάνε εκεί κάτω. Όμως δεν ψοφάνε οπότε και κάθονται έτσι με τις ώρες, για να μας σπάνε τα νεύρα...
Οι παραπάνω στάσεις και αντιλήψεις, όπως και τα ερωτήματα αυτά, θέτουν σε κρίση τα θεμέλια του Ταβανισμού, ο οποίος, παρ' όλα αυτά, εξακολουθεί να εξαπλώνεται με ραγδαίους ρυθμούς αριθμώντας μέχρι σήμερα πάνω από δύο πιστούς. Σε όλες τις επικρίσεις και σε κάθε περίπτωση αρνείται να απαντήσει ο ιδρυτής του Ταβανισμού Λουλούδιος Γκαντιχυππίδης, οποίος παραπέμπει τους αιρετικούς να ξαναδιαβάσουν τα ιερά διδάγματα του Ταβανισμού από το Ιερό Βιβλίο Ταβάν, προσκαλώντας τους παράλληλα να ξαπλώσουν μαζί του στο κρεβάτι. Σήμερα ο Λουλούδιος Γκαντιχυππίδης ζει απομονωμένος στο κελί του στη πόλη της Βέροιας μαζί με το πιστό σκυλί του Ταχμάν. 

Από την Φρικηπαίδεια, την ελεύθερη παρωδία

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011

Άνθρωποι του ΝΑΙ και άνθρωποι του ΟΧΙ



Χαρακτηρολογικά οι άνθρωποι μπορούν να μοιραστούν σε δύο κατηγορίες : στους «ανθρώπους του ναι» και τους «ανθρώπους του όχι». Οι πρώτοι, όταν προκαλούνται να εκδηλωθούν (με μιαν απάντηση, κίνηση ή προσφορά, με τη στάση τους απέναντι σε ένα αίτημα ή σε ένα αντιλεγόμενο θέμα), αυθόρμητα συμπεριφέρονται θετικά, έστω και αν αργότερα, άμα το καλοσκεφτούν και ζυγίσουν πιο ψύχραιμα τα δεδομένα, νικηθούν από τις αμφιβολίες (τις θεωρητικές) ή τις δυσκολίες (τις πρακτικές) και αναθεωρήσουν την αρχική τους τοποθέτηση.

Το «ναι» έρχεται εύκολα και τις περισσότερες φορές στο στόμα τους : « ω, βέβαια, γίνεται», «μάλιστα, δεν αποκλείεται», «Δε σας υπόσχομαι, αλλά θα προσπαθήσω», «θα το ξαναδώ, ελπίζω να το πετύχω», «Συμφωνώ, έχει και αυτή η άποψη την αλήθεια της» κ.ο.κ. Αντίθετα, οι άνθρωποι της άλλης κατηγορίας, αρχίζουν πάντα με το «όχι», η άρνηση είναι κατά κανόνα η πρώτη αντίδρασή τους, ακόμα και όταν έπειτα από ψυχραιμότερη κρίση ή επιγενέστερη συμπάθεια φανούν υποχωρητικοί. Αυτοί ξεκινούν αρνητικά «αδύνατον, δε γίνεται», «αποκλείεται, μην το συζητείτε», «έχω την εντελώς αντίθετη γνώμη», «μη ματαιοπονείτε, χαμένος ο κόπος», «δεν είναι πολλές οι αλήθειες, αλλά μία» κ.ο.κ.  [...]
      Αυτό είναι σε αδρές γραμμές το κύριο γνώρισμα των δύο τύπων. Συνοδεύεται όμως από πολλά άλλα, συναφή, που χαρακτηρίζουν την ψυχική μορφή του καθενός και είναι πάλι αντίθετα μεταξύ τους. Λ.χ. «¨οι άνθρωποι του ναι» είναι καταδεχτικοί, φιλόξενοι, πρόθυμοι να εξυπηρετήσουν τους γνώριμούς τους. Προσαρμόζονται εύκολα στις περιστάσεις, δεν παίρνουν κατάκαρδα τις αντιξοότητες της ζωής. Είναι εύκαμπτοι στις σκέψεις τους, διαλλακτικοί. Έχουν πολλά και ποικίλα ενδιαφέροντα, γνώσεις εγκυκλοπαιδικές σε μεγάλη έκταση, όχι και σε αντίστοιχο βάθος. Για την ψυχαγωγία τους προτιμούν τα εντυπωσιακά θεάματα, τις πυκνές κοινωνικές σχέσεις, τον πολύ κόσμο. Αντίθετα, «οι άνθρωποι του όχι» είναι δυσπρόσιτοι, κλειστοί, απρόθυμοι να προσφέρουν τη βοήθειά τους σε όσους τη ζητούν. Όχι ευχάριστοι στη συντροφιά, γιατί ή στέκονται σε απόσταση ή σωπαίνουν ή μονολογούν. Δύσκολα αναπροσαρμόζονται, όταν αλλάζουν απότομα οι συνθήκες της ζωής, και πληγώνονται βαθιά από τις ατυχίες. Έχουν ακαμψία στη σκέψη, δεν ανέχονται τις αντιρρήσεις, μένουν αμετακίνητοι στις ιδέες τους. Τα ενδιαφέροντά τους είναι περιορισμένα, ρέπουν στη μονομέρεια, αλλά είναι πάντα καλύτερα από τους άλλους πληροφορημένοι στο θέμα που τους συγκινεί. Η πολυκοσμία τους ενοχλεί, λίγες αλλά στενές είναι οι φιλικές τους σχέσεις. Για την ψυχαγωγία τους προτιμούν τα μοναχικά από τα δημόσια ακροάματα και θεάματα.
       Η ιδιορρυθμία καθεμιάς από τις δύο αυτές χαρακτηρολογικές κατηγορίες θα φανεί καθαρότερα, όταν τις συγκρίνουμε με μέτρο την ψυχική ένταση των βιωμάτων τους. Οι «άνθρωποι του ναι» αισθάνονται και σκέπτονται ζωηρά, αλλά όχι σε υψηλή ψυχική θερμοκρασία. Οι μεταπτώσεις τους είναι συχνές, πάντοτε όμως σε περιορισμένη κλίμακα. Ούτε πολύ «πάνω», ούτε πολύ «κάτω» από το μέσο επίπεδο. Δεν «παθαίνονται» δηλαδή για μια ιδέα, έναν πόθο, μια ορμή. Δε δίνονται ολόκληροι σε ένα πρόγραμμα ζωής, σε μια φιλοδοξία, μια πίστη. Εύκολα μετακινούνται από μια συναισθηματική κατάσταση ή από μια ιδεολογική γραμμή σε μια άλλη, γιατί με όλες συνδέονται χαλαρά, επιπόλαια. Το αντίθετο συμβαίνει στους «ανθρώπους του όχι».

Το «πάθος», κατά το πλατύ νόημα της λέξης δεσπόζει στην εσωτερική τους ζωή. Αργούν να στρατευθούν σε μια θρησκευτική ή φιλοσοφική ιδεολογία, σε μια πολιτική παράταξη ή και σε μια επαγγελματική επιδίωξη. Όταν όμως κερδηθούν, υπερθερμαίνονται ψυχικά και αφοσιώνονται στο έργο που αναλαμβάνουν, ανυποχώρητοι. Για τούτο, και όταν διαψευσθούν στις προσδοκίες τους, το πλήγμα το αισθάνονται ως προδοσία και με το ίδιο πάθος που υπεράσπιζαν πριν τη στάση τους, τώρα την αποκηρύττουν και την πολεμούν. Η κρίση που περνούν την ώρα εκείνη μοιάζει με σεισμό που αναποδογυρίζει τα στρώματα της ψυχής τους. Σπάνιες βέβαια είναι στους χαρακτήρες αυτού του τύπου οι μεταπτώσεις. Όταν όμως έρχονται, γίνονται σε αναπτυγμένη κλίμακα, η ίδια ένταση στους θετικούς βαθμούς, όπως και στους αρνητικούς.

Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Τεστ για τον έρωτα


 
1) Προχωράς προς το σπίτι του/της αγοριού/κοπελιάς σου. Υπάρχουν δυο δρόμοι για να πας εκεί. Ο ένας είναι ένας ίσιος δρόμος που σε πάει εκεί γρήγορα, αλλά είναι συνηθισμένος και βαρετός. Ο άλλος είναι ένας με αρκετές στροφές και γεμάτος με αξιοθέατα στη διαδρομή, αλλά αργείς λίγο για να φτάσεις στο σπίτι του/της αγαπημένου/αγαπημένης σου

====> ΠΟΙΟ ΔΡΟΜΟ ΔΙΑΛΕΓΕΙΣ; τον μικρό ή τον μεγάλο;

2) Στο δρόμο βλέπεις δυο θάμνους με τριαντάφυλλα. Ο ένας είναι γεμάτος με άσπρα τριαντάφυλλα και ο άλλος με κόκκινα τριαντάφυλλα. Αποφασίζεις να πάρεις 20 τριαντάφυλλα για το/την αγόρι/κοπέλα σου.

====> ΤΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΧΡΩΜΑΤΩΝ ΘΑ ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ; (Οποιοσδήποτε συνδυασμός ακόμη και ένα χρώμα είναι εντάξει)

3) Επιτέλους φτάνεις στο σπίτι του/της αγοριού/κοπέλας σου. Χτυπάς το κουδούνι και απαντάει η καμαριέρα. Μπορείς να ζητήσεις από την καμαριέρα να πει στο/στην αγόρι/κοπέλα σου να κατέβει, ή μπορείς να πας να τον/την πάρεις ο ίδιος.

====> ΠΟΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΣ; ζητάς από την καμαριέρα ή πας μόνος σου;

4) Τώρα ανεβαίνεις στο δωμάτιο του/της φίλου/φίλης σου και δεν είναι κανείς εκεί. Μπορείς να αφήσεις τα τριαντάφυλλα στο παράθυρο ή στο κρεβάτι.

=====> ΠΟΥ ΒΑΖΕΙΣ ΤΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ; στο κρεβάτι ή στο παράθυρο;

5) Αργότερα είναι ώρα για ύπνο. Εσύ και ο/η αγαπημένος/αγαπημένη σου πάτε για ύπνο σε ξεχωριστά δωμάτια. Ξυπνάς το πρωί, και πας στο δωμάτιο του/της φίλης σου για να τον/την δεις. Μπαίνεις στο δωμάτιο:

=====> ΑΥΤΟΣ/ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΞΥΠΝΙΟΣ/Α Ή ΚΟΙΜΑΤΑΙ; (διάλεξε ένα)

6) Είναι ώρα να πάς σπίτι σου τώρα, και ξεκινάς να πας πίσω. Μπορείς να πάρεις τους δύο δρόμους: Τον συνηθισμένο, βαρετό που σε πάει σπίτι γρήγορα ή αυτόν με τις στροφές, γεμάτο με τα αξιοθέατα που πας με το πάσο σου.

====> ΠΟΙΟΝ ΔΡΟΜΟ ΔΙΑΛΕΓΕΙΣ; τον μικρό ή τον μεγάλο;
--------------------------------------------------------------------------------
ΑΝΑΛΥΣΗ
--------------------------------------------------------------------------------

1. Οι δρόμοι αντιπροσωπεύουν την στάση σου στον έρωτα. Αν διάλεξες τον σύντομο, Ερωτεύεσαι γρήγορα και εύκολα. Αν διάλεξες τον μεγάλο, το πας αργά και δεν ερωτεύεσαι εύκολα.

2. Ο αριθμός των κόκκινων τριαντάφυλλων αντιπροσωπεύει πόσο περιμένεις να δώσεις σε μια σχέση. Ο αριθμός των άσπρων λουλουδιών αντιπροσωπεύει πόσο περιμένεις να πάρεις από μια σχέση. Γι’ αυτό αν κάποιος διάλεξε όλα κόκκινα και ένα άσπρο, αυτός ή αυτή περιμένει να δώσει 90% σε μια σχέση και περιμένει να πάρει πίσω μόνο 10%.

3. Αυτή η ερώτηση δείχνει τη στάση σου στο να αντιμετωπίζεις προβλήματα σε μια σχέση. Αν ζήτησες από την καμαριέρα να φέρει την αγαπημένη σου, τότε κρύβεσαι από τα προβλήματα και ίσως ζητάς κάποιον άλλο να παρέμβει. Αν πήγες και πήρες την αγαπημένη σου μόνος, τότε είσαι αρκετά ευθύς. Αν
υπάρχει κάποιο πρόβλημα, το αντιμετωπίζεις. Θες να το παλέψεις κατευθείαν.

4. Το που τοποθετείς τα λουλούδια δείχνει πόσο συχνά θα ήθελες να βλέπεις τον σύντροφο σου. Βάζοντας τα λουλούδια στο κρεβάτι : Χρειάζεσαι πολύ επιβεβαίωση στη σχέση, και θα ήθελες να βλέπεις τον σύντροφο σου κάθε μέρα, αν είναι δυνατόν. Βάζοντας τα τριαντάφυλλα στο παράθυρο δείχνει: Ότι δεν περιμένεις να βλέπεις τον σύντροφό σου συχνά, το να τον/την βλέπεις μια φορά την εβδομάδα είναι εντάξει.

5. Βρίσκοντας τον σύντροφό σου να ΚΟΙΜΑΤΑΙ: Δέχεσαι τον άνθρωπο σου όπως είναι. Βρίσκοντας τον σύντροφο σου ΞΥΠΝΙΟ: Περιμένεις ο σύντροφος σου να ΑΛΛΑΞΕΙ για σένα.

6. Οι δύο δρόμοι του γυρισμού αντιπροσωπεύουν το πόσο χρονικό διάστημα μένεις ερωτευμένος/η. Αν διάλεξες τον σύντομο ο έρωτας σου για κάποιον διαρκεί συνήθως λίγο. Αν διάλεξες τον μεγάλο, Τείνεις να μένεις ερωτευμένος για περισσότερο καιρό.